Realiseren Laadplein

Sta niet voor paal

Een steeds groter deel van Nederlandse auto bestuurders gaan elektrisch rijden. De kans is groot dat ook jou medewerkers of bezoekers elektrisch rijden.

Dan is het overwegen van een laadplein bij jouw bedrijf of kantoor een slimme zet. Dit biedt niet alleen een extra service aan je werknemers en bezoekers, maar het laat ook zien dat je bedrijf actief bezig is met verduurzaming.

Bovendien kun je een deel van je investering terugverdienen door slim gebruik te maken van beschikbare subsidies, te profiteren van diverse fiscale voordelen, en door het rekenen van een redelijk kWh-tarief voor gastgebruikers.

Op deze pagina geven we meer informatie over hoe je een laadplein kunt laten aanleggen, welke locatievereisten van belang zijn, en hoe je de investering in een laadplein bij je kantoor- of bedrijfslocatie financiële rendabel kunt maken.

Installatie & behoefte

Laadplein

De Realisatie van een Laadplein
Het opzetten van een laadplein vergt een aanzienlijke inspanning tijdens de installatiefase, vaak verspreid over meerdere dagen. Zoals bij elk project, begint een succesvolle implementatie met een zorgvuldige voorbereiding.

Laadbehoefte en Beschikbare Capaciteit
In de praktijk onderzoeken we nauwkeurig jouw wensen als klant en de mogelijkheden ter plaatse. We analyseren de verwachte bezettingsgraad om het benodigde aantal laadpunten te bepalen en te controleren of er voldoende elektrische capaciteit beschikbaar is om de laadpalen van stroom te voorzien. Als dit laatste niet meteen duidelijk is, voeren we een capaciteitsmeting uit. Dit biedt inzicht in het huidige stroomverbruik van de elektriciteitsaansluiting.

Beschikbare stroom verdelen

Load balancing

Bij laadpleinen is er vaak een beschikbare capaciteit voor stroom. Door gebruik te maken van software genaamd 'dynamic load balancing' in de laadstations, kunnen we niet alleen het aantal laadpunten verhogen, maar ook de beschikbare stroom eerlijk verdelen.

Stel je voor dat er een vermogen van 220 kW beschikbaar is. In plaats van slechts 10 laadpalen van 22 kW, kunnen we zelfs 20 laadpunten aansluiten die elk 11 kW leveren, zelfs wanneer alle laadpunten in gebruik zijn.

Deze laadstations houden de constante stroomcapaciteit in het gebouw in de gaten en passen zich automatisch aan om overbelasting te voorkomen. Op deze manier krijgt de apparatuur in het gebouw altijd prioriteit, wat de optimalisatie en stabiliteit van de stroomvoorziening verbetert.

Voordeel

Subsidies & Belastingvoordeel

Het aanschaffen van een laadplein brengt vaak veel kosten met zich mee. Gelukkig zijn er verschillende belastinvoordelen en subsidieregelingen zoals:

  • Milieu-investeringsaftrek (MIA)
    Met de MIA profiteer je van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag. Die aftrek komt boven op jouw gebruikelijke investeringsaftrek.
  • Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)
    Hiermee kun je 75% van de investeringskosten afschrijven.
  • Herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland (HIRB+)
    hiervan is het subsidie plafond helaas al bereikt, helaas kan daar dus geen gebruik meer van gemaakt worden.
  • subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
    De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s is bestemd voor bedrijven en non-profitinstellingen die één of meerdere elektrische bedrijfsauto’s willen aanschaffen. De subsidieregeling loopt tot en met 31 december 2025. Het subsidiebudget van de regeling heeft ieder jaar een maximum. De subsidie is voor ondernemers en non-profitinstellingen. Met deze regeling ontvang je 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.
rendement op jouw investering

Laadplein als investering

Je kunt jouw laadplein ook zien als investering, elektrisch rijden is goedkoper als benzine of diesel. Hierdoor zul je op brandstofkosten besparen.

Met een eigen laadplein kan daarnaast wat terugverdiend worden door externe gebruikers een beetje meer te laten betalen voor de stroom die zij gebruiken. Nog mooier als je jouw overkapaciteit niet meer voor niks terug levert aan het net, maar als wijze verkoopt aan de externe laadpaal gebruiker. (Wij van Duurzaamautoladen.nl kunnen ook een offerte maken voor de aanschaf van zonnepanelen en accu's )

Dit kunnen we gemakkelijk regelen door een backofficesysteem op de laadpalen toe te voegen. Bijvoorbeeld met E-Flux. Met een backofficesysteem heb je zicht op alle laadsessies, facturen, laadpassen van medewerkers, en gekoppelde laadpalen. Dit geldt zowel voor laadpalen op kantoorlocaties als laadpalen bij medewerkers thuis.

Met een backoffice bepaal je zelf als bedrijf welke laadtarieven er betaald worden. De laadsessies worden automatisch gefactureerd en uitgekeerd, passief inkomen !

Meer informatie

Laadpaal installatie

Het opzetten van een laadplein vergt een aanzienlijke inspanning tijdens de installatiefase, vaak verspreid over meerdere dagen. Zoals bij elk project, begint een succesvolle implementatie met een zorgvuldige voorbereiding.

Installatie van een laadplein is mogelijk binnen 10 werkdagen.

Maatwerk

Het aanschaffen van een laadplein is altijd maatwerk. Daarom komen we graag langs voor een gratis schouw.

We brengen de situatie goed in beeld, denken actief mee over de beste keuze & maken een scherpe offerte,

Vrijblijvende offerte

Ben je benieuwd wat de kosten zijn voor een laadpaal ? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.

Voor bedrijven komen we gratis langs voor een schouw op locatie.