Load balancing uitgelegd

Het is goed om te weten wat load balancing inhoudt, voordat we weten waarom dit belangrijk is en waarom je dit zou moeten hebben op een laadpaal. Een elektrische auto heeft een accu pakket (soms tot wel 100kWh!), en deze zal toch echt opgeladen moeten worden via jouw laadpaal thuis.

Elke EV heeft een ingebouwde omvormer zitten die ervoor zorgt dat de wisselstroom (AC stroom) vanuit je huis, wordt omgezet in gelijkstroom (DC stroom, dit heeft een + en een -) welke vervolgens in de batterij gaat. Zie dit als een enorm grote telefoon batterij, die moet je ook opladen met een stekker en een ‘blokje’ wat tenslotte de omvormer is van je telefoon.

Het vermogen dat een auto tot zich kan nemen, wordt aangeduid in kW, en dit maal de tijd, noemen we kWh (hoeveel kW kunnen we in 1 uur in de auto stoppen?). Het vermogen wat een auto kan laden op wisselstroom, hangt af van de omvormer die in de auto zit. Veel elektrische auto’s die op de markt komen zullen dit via 3 fase doen, en de eerste EV’s wellicht nog op 1 fase, zeker de gestekkerde (I know) hybride auto’s.

De mogelijkheden

1 fase
- 3,7kW = 16a
- 7,4kW = 32a

3 fase
- 11kW = 16a
- 22kW = 32a

Mogelijkheden:  Of dus op 1 stroomlijn 16a / 32a, of op 3 stroomlijnen 16a / 32a.
Dit hangt dus sterk af van de auto en welke omvormer erin zit. 

Gangbare aansluitingen: De gangbare huis aansluitingen in NL zijn;
3 fase 25a
1 fase 35a
1 fase 40a

Veel mensen hebben tegenwoordig 3 fase 25a, en dus is dit ideaal voor het opladen van een auto. Echter moeten we nog wel kijken wat de laadpaal kan doen, dit is stap 3! Veel laadpalen laden met 11kW of 22kW op.

Wanneer je dus een 22kW lader aan de muur hebt hangen, en je huisaansluiting is 3 fase 25a, dan is het dus afhankelijk van de auto met welk vermogen er geladen kan worden (zoals we kunnen zien is 22kW laden thuis met 3 fase 25a NIET mogelijk, check, opgelet!).

De clue

Het komt er dus op neer dat een auto onwijs veel vermogen kan trekken uit je huisaansluiting, en dit kan voor problemen zorgen wanneer we thuis aankomen en de wasmachine, droger, vaatwasser, kookplaat allemaal tegelijk aanzetten. Voor de mensen die al verder zijn, wat nou als je ook nog een warmtepomp, airco (of jacuzzi) thuis hebt, ja.. dan wil je geen problemen met de meter kast.

Een verzwaring aanvragen naar vastrecht kan altijd, dan kan je van 3 fase 25a naar 3 fase 35a gaan, echter zal dit gemiddeld 700,- per jaar extra gaan kosten. Dit is dus zonde, omdat al je apparatuur in huis prima zal werken met 3 fase 25a. Verzwaren wanneer je een EV gaat rijden? Zeker niet, load balancing voorkomt een overbelasting en zal het vermogen wat beschikbaar is in de woning, doorzetten naar de lader. Op het ene moment kan dit met 11kW (wanneer we aan het slapen zijn en weinig tot niets verbruiken), en rond etenstijd kan het zijn dat de lader wel door gaat, echter op een lager beschikbaar vermogen.

Samengevat

Load balancing is een onmisbaar element voor duurzaam autoladen. Het beschermt uw elektriciteitsnet, vermindert kosten en zorgt voor een betere klantervaring. Of u nu kiest voor merkeigen modules, de slimme mogelijkheden van Tibber Pulse, of dynamische load balancing, het implementeren van deze technologieën zal uw laadinfrastructuur naar een hoger niveau

Het advies vanuit duurzaamautoladen.nl is om load balancing er altijd bij te nemen, is het niet voor nu handig, dan wel voor later. We gebruiken steeds meer elektrische apparaten en het woord ‘netcongestie’ is waarschijnlijk ook al bekend. Onze merken zoals AlfenWallbox & Zaptec kunnen allemaal load balancing toepassen, en in het geval van Alfen & Wallbox komt de optie vrij tot ‘laden op zonne-energie’.

Extern & eigenmerk

Load balancing modules

Sommige laadpaal merken bieden hun eigen load balancing modules aan. Deze modules zijn speciaal ontworpen om load balancing te regelen en ervoor te zorgen dat uw laadinfrastructuur efficiënt werkt. Het gebruik van merkeigen modules kan naadloos integreren met uw bestaande laadpalen. Dit is kwalitatief gezien de beste optie, soms wel iets prijziger.

Draadloos load balancing

Load Balancing via Tibber Pulse

Een andere innovatieve benadering van load balancing is via deTibber Pulse. Tibber Pulse is een slimme stroommeter die het elektriciteitsverbruik van uw pand meet en informatie geeft over de beschikbare capaciteit. Sommige laadpaalmerken kunnen load balancing activeren op basis van de informatie dieTibber Pulse biedt. Een goed voorbeeld is de Zaptec Go die hier uitermate geschikt voor is! Dit biedt een flexibele en intelligente manier om uw laadinfrastructuur te optimaliseren. Bekijk de Tibber Pulsehier in onze webshop. 

Bekabeld of draadloos

Dynamische Load Balancing

Dynamische load balancing gaat nog een stap verder in het optimaliseren van uw laadinfrastructuur. In plaats van een vaste verdeling van de elektrische stroom, past dynamische load balancing zich voortdurend aan op basis van de vraag en de beschikbare capaciteit.

Hierdoor wordt de elektrische stroom op elk moment optimaal verdeeld, wat resulteert in een efficiënter gebruik van de laadpalen en het elektriciteitsnet.

Meer informatie

Laadpaal installatie

Installatie kosten zijn mogelijk vanaf €399,- euro incl btw, zodat duurzaam rijden betaalbaar en toegankelijk wordt voor iedereen.

installatie is mogelijk binnen 5 werkdagen.

Laadpaal kosten

Gemiddeld kost een lader tussen de €500,- en €1.000,- euro.

De kosten van een laadpaal variëren op basis van verschillende factoren, zoals het type, de laadsnelheid en extra functies.

Vrijblijvende offerte

Ben je benieuwd wat de kosten zijn voor een laadpaal ? Klik op de onderstaande link en vraag geheel vrijblijvend een offerte aan binnen 1 minuut.

Voor bedrijven komen we gratis langs voor een schouw op locatie.